Zaken idee
Image default
Zakelijke dienstverlening

Twee manieren om de bezoekersregistratie uit te voeren

Nederland hecht veel waarde aan de veiligheid, zo ook op de werkvloer. Om de veiligheid voor bezoekers en werknemers te waarborgen, heeft Nederland diverse wetten opgesteld. Zo is de Arbowet erg bekend in het bedrijfsleven.

In de Arbowet wordt onder meer aandacht besteed aan een soepele ontruiming in geval van nood. Hoe kun je, als bedrijf, zo snel en veilig mogelijk alle aanwezigen in het pand naar buiten leiden? De Arbowet lijkt een nuttige oplossing te hebben bedacht: een bezoekersregistratie.

Wat is een bezoekersregistratie?

Een bezoekersregistratie vindt plaats bij binnenkomst van bezoekers. Zij zullen zich aanmelden bij de balie of een virtuele receptie. Zodra een bezoeker het pand verlaat, zal dit ook worden geregistreerd. Op die manier vormt zich langzamerhand een lijst met personen die zich op dat moment in het pand bevinden. Inmiddels is een bezoekersregistratie verplicht in Nederland.

Waarom is een bezoekersregistratie de oplossing?

Aan de hand van een bezoekersregistratie kan het bedrijf in een oogopslag zien hoeveel en welke personen zich in het pand bevinden. Indien er een calamiteit plaatsvindt, kunnen de bedrijfshulpverleners en eventuele externe hulpdiensten de bezoekersregistratie gebruiken om te weten hoeveel personen er op dat moment in het pand aanwezig zijn. Buiten zullen de hulpverleners de lijst kunnen aflopen om te controleren of daadwerkelijk iedereen het pand verlaten heeft. Op die manier kan een ontruiming overzichtelijk plaatsvinden en zullen hulpverleners meer zekerheid krijgen.

Hoe kun je een goede bezoekersregistratie realiseren?

Een bezoekersregistratie kan uiteraard uitgevoerd worden door de receptionist. De balie bevindt zich immers bij de in- en uitgang van het pand, waardoor de receptionist gemakkelijk de bezoekersregistratie kan bijhouden. Indien de receptioniste ook andere taken te doen heeft, kan de bezoekersregistratie wellicht een lastige taak worden. In deze situatie is het mogelijk om een virtuele receptie te plaatsen, waarbij de bezoekers zelf verantwoordelijk zijn voor het registreren van hun binnenkomst en verlating.

https://www.digireceptie.be/